>   >   > 

Pluryn | Zorginstelling

Met nieuwe app een stem voor de cliënten van Pluryn!


Over de opdrachtgever

Pluryn is een zorginstelling waar in 2012 ruim 3600 mensen werkten. Met tien vestigingen biedt Pluryn bijna 4000 cliënten ondersteuning bij wonen, werken, leren, dagbesteding of vrije tijd.

Verzwaard Adviesrecht

Welke gerechten moeten op het menu? Gaan we het trappenhuis schilderen? Over dit soort onderwerpen mogen cliënten van Pluryn meebeslissen. Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) hebben voor een aantal onderwerpen namelijk verzwaard adviesrecht. Dat betekent dat een zorgorganisatie alleen besluiten kan nemen als de cliëntenraad ermee instemt. Maar hoe maak je (soms lastige) onderwerpen ook inzichtelijk voor mensen met een verstandelijke beperking? We ontwikkelden voor Pluryn een website die het verzwaard adviesrecht helder uitlegt.




App 'Mijn advies'

De app die Masc voor Pluryn ontwikkelde helpt informatie toegankelijk aan te bieden. Dankzij de app krijgen bewoners een stem in de besluiten die over hun woonvoorzieningen worden genomen. Vóór een vergadering verschijnen de agendapunten in de app. Elk onderwerp wordt eenvoudig met korte teksten en filmpjes uitgelegd. Zo is het ook begrijpelijk voor cliënten die een (licht) verstandelijke beperking hebben. Tijdens de vergadering verandert de app in een stemapparaat. Elk agendapunt krijgt een stelling. Bijvoorbeeld: ‘Ben je het eens met de sluiting van de centrale keuken?’ Bewoners kunnen kiezen uit ‘ja’, ‘nee’ of ‘geen mening’. Zo kan de cliëntenraad de mening van cliënten verzamelen en een advies uitbrengen. De app is door medewerkers van Pluryn aan de achterzijde goed te beheren. Zo is er voor elke vergadering up-to-date informatie. Je kunt de app ook zelf uitproberen op Mijnadviesrecht.nl.


Meer weten?

Wil je weten of app, website of maatsoftware voor jouw organisatie de oplossing is, nodig ons dan uit voor een gesprek. Maak een afspraak.