5 schrijftips voor webshops

Je verkoopt producten of diensten via je website of webshop. Wat vertel je aan bezoekers om ze te verleiden tot een aankoop? Vijf schrijftips die je verkoop een boost kunnen geven.

1. Help bezoekers op weg

Offline mogen we graag wat dwalen, vooral in een IKEA,  een Albert Heijn XL (gratis snackjes) of een hippe concept store. Online verkoop is veel meer gericht op transactie. Hebben bezoekers hun research eenmaal gedaan, dan willen ze snel bestellen, zonder al te veel poespas. Je helpt ze dan ook enorm door heel duidelijk te zijn:
  • Laat in een bestelmodule zien hoeveel pagina’s of stappen er nog komen.  
  • Gebruik heldere call-to-actions (knoppen met een duidelijke actie, bijvoorbeeld ‘bereken je premie’, ‘vraag de offerte aan’, ‘plaats in winkelmandje’).

2. Stel gerust (vlakbij een knop)

Geld uitgeven is altijd een beetje spannend. Bezoekers ervaren dan ook een drempel om op een knop te klikken waarop staat ‘betalen’ of ‘bestellen’. Ze willen wel iets kopen, maar als de muis boven zo’n knop zweeft, kan de twijfel plotseling toeslaan. 
Veel twijfel kun je wegnemen door precies bij zo’n knop nog wat geruststellende informatie te geven. Bol.com zegt bijvoorbeeld: ‘Als je nu bestelt, heb je het artikel morgen in huis.’ Je kunt op deze plek ook iets zeggen over de mogelijkheid te annuleren of contact op te nemen met de klantenservice. Hou de informatie bondig, mik op maximaal 1 regel tekst.

Bol.com stelt gerust met microtekst én gebruikt de beïnvloedingstechniek van sociale bewijslast.

3. Benut de 6 overtuigingstechnieken

Dit zijn eigenlijk 6 schrijftips in één. Het zijn de 6 overtuigingsprincipes die Robert Cialdini beschrijft in zijn boek Influence. Laten we ze kort bekijken:

Wederkerigheid

Geef iets kleins weg en klanten zullen geneigd zijn iets terug te willen doen. Bol.com speelt hierop in met een kleine cadeaubon op verjaardagen of tijdelijk gratis verzendkosten.

Commitment & consistentie

Hoe meer iemand al op je website heeft gedaan, hoe groter de kans dat hij verder zal gaan om consistent te zijn in zijn gedrag. Nodig bezoekers uit een product op een verlanglijstje te zetten, alvast in een winkelwagentje te leggen of te delen met vrienden. De kans dat ze het zullen kopen neemt daardoor toe.

Schaarste

Heb je een product dat bijna op is? Vermeld dan hoeveel exemplaren er nog zijn. Dit geeft een gevoel van urgentie. Ook een tijdelijke (kortings)actie of limited edition heeft dit effect.

Autoriteit

Hoe weet een bezoeker dat jouw webwinkel deugt? Vooral als je een kleinere (onbekendere) speler bent, is dat niet meteen evident. Informatie die in dit geval geruststelt kan zijn keurmerken of lidmaatschappen van een vakvereniging (toon ook de logo’s), veiligheid van betaalmodules en bevestiging van je kennis en kunde (diploma’s, prijzen, media-aandacht). 

Sociale bewijslast

Mensen kiezen sneller voor iets, als anderen het aanbevelen. Vertel van populaire producten daarom ook dat ze populair zijn. Noem percentages van aankopen en laat (als je dat aandurft) bezoekers recensies achterlaten.

Sympathie

Sympathiek gevonden worden is online wat lastiger omdat het contact niet persoonlijk verloopt. Toch zijn er webshops die dat persoonlijke wel inbrengen en daarmee sympathie opwekken. Denk aan Coolblue dat foto’s van echte medewerkers post, een goede service levert en makkelijk bereikbaar is. Dat wekt sympathie.

4. Probeer ook eens verliestaal uit 

‘Blijf op de hoogte van onze aanbiedingen.’ Of: ‘Mis onze kortingen en acties niet.’
De eerste zin gebruikt winsttaal: het vertelt wat het oplevert als je je (in dit voorbeeld) inschrijft voor een nieuwsbrief. De tweede zin vertelt je wat je verliest als je je níet inschrijft. Onderzoek wijst uit dat die tweede zin een sterkere reactie uitlokt bij bezoekers. Probeer deze taal daarom ook eens uit. Zinnen als ‘laatste exemplaar’ of ‘na 30 dagen vervalt deze korting’ kunnen wonderen doen.

5. Doseer informatie (bij nice-to-have-producten)

Als je het op de man af aan mensen vraagt, zullen ze zeggen in webshops behoefte te hebben aan informatie. Lekker veel informatie. Nou, in de praktijk valt dat wel mee. Vooral bij nice-to-have-producten (kleding, eten, dagjes uit) werkt te veel informatie eerder tegen je. Minder productinformatie, levert meer aankopen op. 

Volgens een artikel van Neurosciencemarketing.com heeft dat te maken met welk beslissingsmechanisme je bij bezoekers activeert. Veel aankoopbeslissingen worden redelijk onbewust (intuïtief) genomen. Door te veel informatie te geven, haal je bezoekers uit die onbewuste flow en maak je van de aankoop iets heel bewusts en rationeels. Bezoekers besluiten dan toch nog maar wat extra research te doen en maken de aankoop niet af.

Dit geldt uiteraard minder voor rationelere aankoopprocessen zoals het kopen van een huis, belangrijke medische apparatuur of complexe software. Daar is meer informatie geven verstandig, zelfs noodzakelijk.

Meer lezen?

Dit artikel leunt op een aantal bronnen die zeer de moeite waard zijn.


Laat het over aan een copywriter

Een grote schrijfklus waar je tegen opziet? Schrijven voor het web is één van onze specialismen en we doen niets liever dan met je meedenken, redigeren of zelf copy verzorgen. 


Neem contact met ons op