Wat we zagen op de Webwinkel Vakdagen

Op 21 januari bezochten we de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. De dingen die ons opvielen op een rijtje.

1. Omnichannel is de buzzing term

Je klanten bereiken kan via meerdere kanalen: via bricks en clicks of een combinatie daarvan. Verkopen in een fysieke winkel, inspireren via Instagram, klantenservice via WhatsApp of een online bestelling bezorgen in een overrompelend mooie verpakking. 

Van de ruim 100 verschillende presentaties bij de Webwinkel Vakdagen hadden er 12 het woord 'omnichannel' in de titel. De specialisten waren het erover eens: multichannel (je producten via meerdere kanalen aanbieden) is niet meer voldoende. Omnichannel is het buzzword. De beste definitie die we hoorden kwam van JP Chauvet, werkzaam bij Lightspeed: “Omnichannel is multichannel done right.”

Wat hij daarmee bedoelt is dat al die verschillende kanalen nog kunstmatig kunnen aanvoelen. De volgende stap (omnichannel) is de aankoop van je klanten naadloos te laten verlopen zodat het voor hen heel natuurlijk en logisch voelt.

Eén spreekster noemde Made.com als toonbeeld van omnichannelbedrijf: in een showroom kunnen bezoekers meubels bekijken, op iPads kunnen ze de meubels helemaal naar hun smaak configureren en het ontwerp aan zichzelf mailen. Thuis is de nieuwe tafel of bank met een muisklik besteld.   

2. De binnenstad gaat veranderen

Zeer boeiend waren de vier scenario’s voor de toekomst van het winkelen die een expertgroep van Shopping Tomorrow ontwikkelde:
  1. Snel en efficiënt thuis winkelen
  2. Snel en efficiënt buitenshuis winkelen
  3. Met plezier en beleving thuis winkelen
  4. Met plezier en beleving buitenshuis winkelen
Met name scenario D is interessant voor binnensteden. De hele presentatie van Shopping Tomorrow is te downloaden

3. Stappenplannen & strategie

Van de Webwinkel Vakdagen kom je niet als volleerd e-commercedeskundige terug, maar er is van alles op te vangen en onze interesse ging vooral uit naar presentaties over strategie. Hoe doen andere bedrijven dat? Opvallend is dat deze presentaties boordevol stappenplannen zitten die heel logisch en verstandig klinken, maar die pas écht betekenis krijgen als je ze zelf gaat toepassen. Ons advies aan (web)winkeliers: ga eens naar de Webwinkel Vakdagen en pik dan wat van deze stappenplannen mee om zelf uit te proberen.